Beardishelg i Tånga Hed

I onsdags åkte vi, två mattar och fyra hundar, mot Tånga Hed i Vårgårda. Oturligt nog hade den råkats läggas under årets varmaste helg vilket orsakar mer obehag än behag om man är hundägare så vi hade 30gradig värme från torsdag-söndag vilket påverkade alla hundar tror jag minsann. Som tur var fanns det en slang att spola av hundarna men en kvart senare var de (läs Skoj) lika torr igen. 
 
Under torsdagen tillbringade vi x-antal timmar med att kolla på syskonen och alla fina hundar som ställdes ut. Riktigt kul att se alla fullpälsade, helfixade bearded collies. De är ju så fruktansvärt vackra när de ser ut att nästan flyta över gräset på grund av pälsen. 
På fredagen lämnade jag alla pälshundar, tog med mig Skoj och åkte till mormor och morfar istället för att bli bortskämd med fisk och västkusträkor.
Lördagen var den mest fullspäckade dagen, lydnad, utställning och agility vilket såklart var lite synd då utställningsfolket missade lydnadshundarna och tvärtom och då man kände folk i båda grenarna eller bara ville kolla på olika sporter så tyckte jag det var synd. 

Våran egen lydnadsprestation var väl inget att hänga i julgranen poängmässigt och nu i efterhand borde jag strukit oss. Sent startnummer och 30gradig värme så när det var vår starttid hade både matte och hund kroknat i solen trots avspolning (av hund då). Hade man vetat massor i förväg hade det absolut varit bättre med kvällstävling men vem trodde att högsommarvärmen skulle komma i slutet av augusti? Vi tröstade oss med glass istället och kommer igen. 

Söndagen bjöd på blåst och sönderbrända armar. 30 grader känns inte så varmt när det blåser tydligen och lite missbedömningar orsakade röda axlar. Många rallyförare var visare än jag och då nybörjarbanan var över 3 min lång så bröt många istället för att tappa glädjen (och huvudet) i värmen. 
 
Det enda jag önskat vore färre cyklar och kallare temperaturer annars har det varit fantastiskt trevligt att sen en sån mångsidig ras in action både på utställningsplan och i övriga hundsporter. Man måste inte välja en, man kan välja allt om man vill när man har beardis (om den inte är krypt, som min!)
Svassas First Success "M" debuterar elitlydnad 10.5 år gammal och tar rätt vittringspinne
 
 
Kommentera inlägget här: